top of page

ליסבון, 10 חדשנויות יעילות מכנס החדשנות

עודכן: 17 בינו׳ 2019

בכל פעם שאני טסה לחו"ל, אני משתדלת לשלב רקע מקצועי- לומדת מראש את יעד הנסיעה, מה מתרחש בו בתחום ואף לבקר במשרדיהן של חברות רלוונטיות. העיקר ללמוד, להחכים ולמצוא רעיונות שמתאימים לשילוב בארץ. בשנת 2017 נסיעתי לליסבון הייתה מקצועית בלבד (מודה שנהניתי גם מחוץ לשעות הכנס), ומידע היה שם בשפע. כנס websummit הנו ארוע מכונן בעולם החברות הטכנולוגיה, הדיגיטל והוא נועד לחשיפה של פתרונות מול משקיעים רלוונטיים.



האירוע, שמתקיים אחת לשנה בליסבון החל משנת 2011, הפך מכנס טכנולוגיות המארח כ-400 איש לאירוע החדשנות הגדול בעולם, בדגש על טכנולוגיות ובשנת 2017 כבר התארחו בו מעל ל-60 אלף איש מרחבי העולם. אחת לשנה מתקבצים למשך מספר ימים חברות השקעה, מקבלי החלטות, משרדי ממשלה ומקדמי מדיניות יחד עם חברות בצמיחה, סטארט-אפים ובעלי חזון. הכנס מחלק את החברות לתחומים שונים כמו חינוך, דיגיטל, פיננסיים, קיימות ועוד.

הייתה לי הזכות להתארח באחד הכנסים המדוברים ביותר לחדשנות ולהתרשם ממספר סטארטאפים וחברות המקדמות התייעלות אנרגטית, קיימות וצמצום זיהום. לצד הכרת מספר חברות ישראליות שמוכיחות שלישראל מקום מכובד בעולם החדשנות, נראה כי נושאי הסביבה והאנרגיה הם לא עיקר הפיתוח הישראלי.

בחרתי להציג מספר טכנולוגיות מרשימות מרחבי העולם, שאת מקימיהן פגשתי במהלך הכנס, אשר בהחלט ניתן ויסייע ליישמן בישראל:


-המידענית:

סטארט-אפ שמקים מערכות מידע מבוזרות, אשר מתממשקות באופן אוטומטי ללקוח. מטרת הביזור היא להשאיר את הכוח אצל הלקוח ולא רק אצל ספקית האנרגיה. המערכת נבנית כך תלמד את המשתמש ותבצע אוטומציה בהתאם לאורחות חייו. מדובר בפתרון שנועד לא רק למבני מגורים (ברוב העולם גם מערכות המיזוג בבניין הן שיתופיות לכלל הבתים, כך שלא מדובר במערכת התאורה בלובי ובחניון בלבד..). החברה שואפת לשקיפות, חדשנות וקיימות ומעודדת הפחתת שימוש בחומרה על פני תוכנה, וכן ייעול צריכת אנרגיה באופן שמשרת את משתמש הקצה בצורה האיכותית ביותר עבורו.

-הרחפן החקלאי - Skylab

מגוון סטארט-אפים בשנים האחרונות עושות שימוש ברחפנים, כי דברים שרואים מכאן לא רואים משם, ולהיפך. המוצר הבא הוא תוכנה לרחפנים עם שאיפה לעוף רחוק... האלגוריתם ממקד את הידע שצובר למיפוי ומלאי עצים, אזורי ביומסה וזיהוי אזורי הסיכון לשטחים חקלאיים ומיוערים, וכן לאזורי קווי תשתיות גז, חשמל או פסי רכבת, שיכולים להיות מושפעים מהצמחייה ולהיפך. החברה לא מטיסה את הרחפנים בעצמה אלא מנתחת את המידע שנשלח אליה מהלקוח. הלקוח נדרש לעשות שימוש ברחפן בעצמו או להשכיר חברה שמטיסה רחפנים, להגדיר מהו המידע ומטרותיו מהבדיקה, ובהתאם לכך החברה מעבירה את התוכנה לרחפן.


from: Skylab website

-חיישנים להמונים:

חיישנים שמופעלים בסיסים אופטיים ובכל חוסמים את מרבית צריכת האנרגיה של הפעלתם ובחיבור ישיר לאפליקציה של משתמש הקצה. כששאלתי את המפתח הראשי של החברה אם למעשה מדובר בטכנולוגיית בית חכם הוא ביקש לתקן אותי לבית אוטונומי מתקדם. מטרת החיישנים היא לבטיח ללקוח איכות חיים לצד שמירה על בטחונו, נוחיותו ועל מחיר משתלם. החיישן של החברה יכול להיות ממוקד באזור מסוים או לתפעל מספר אזורים. החיישן מודד ערכים סביבתיים ומנהל את החלל בהתאם. בין המדדים של החיישן ניתן לנטר איכות אוויר, שיטפונות, תנאי מזג אוויר ועוד.

-החכמולוג:

קופסא חכמה שניתן להוסיף בכל בית. המערכת היא מכשיר מבוסס IOT (Internet of Things) מבוסס על פטנט בינה מלאכותית שמטרתו בקרת מידע על צריכת החשמל הביתית, לרבות מכשירי החשמל. באמצעות הבקרה, המכשיר יודע לספק שירות בית חכם יותר. המערכת מספקת למשתמש מידע על צריכת החשמל שלו בזמן אמת, ומאפשרת לקבל נתונים על כל מכשיר וקו בנפרד. באמצעות למידת אורח חייו של המשתמש, המערכת יודעת להתריע כאשר צריכת החשמל חריגה ומאיזה מכשיר וכן אם קיים חשש בטיחותי באחד ממכשירי החשמל. בנוסף, למערכת יש מסחר אנרגיה מתחדשת בין הלקוחות עם אמצעים לאנרגיה מתחדשת ובין אלו שאין להם ובכך מאפשרים שימוש מופחת באנרגיה מזהמת.


-גז דיגיטלי

מכשיר לאיכון מיכלי גז הכולל מכשיר מבוסס IOT המאפשר אופטימיזציה לניהול צריכת הגז. המערכת מספקת שירותים גם לחברות הגז עצמן, גם לחברות ההפצה וגם לצרכן הקצה. השימוש במכשיר למעשה רותם את לקוח הקצה אל ספקית הגז, מוריד את עלויות השינוע ועוקב אחרי צריכת הגז של הלקוחות. באמצעות השימוש במכשיר, האלגוריתם מייצר מסלולי הפצת מכלים מלאים היכן שנמדדת כמות גז הדורשת החלפה למיכל מלא, מוודה עם הלקוח לפני ומאפשרת תשלום באפליקציה. עבור הלקוח זוהי חווית שירות שחוסכת ממנו את המצב בו רק כאשר נגמר הגז הוא מזמין, כך שלמעשה הוא מוצא עצמו ללא גז עד הגעת השליח. כמו כן, נוחיות בתשלום ומעקב אחרי הצריכה במקרה של דליפות חשודות.


-זבל מי שלא ממחזר

החברה למעשה עושה שימוש בזבל אורגני לייצור אנרגיה. עד כאן החדשנות ישנה ומוכרת לטובה. כאן החידוש הוא באופן בו מתבצע התהליך. מדובר בפלטפורמה המחברת ורוכשת זבל אורגני מחקלאים, מתעשיית המזון, הנייר ועוד פסולת מתכלה ומביאה את השאריות שלהן לייצור גז טבעי המשמש לתעשיות שונות. שירות נוסף הוא שתילת צמחיה מייצרת אנרגיה. מדובר במערכת ניהול פסולת שלמה המשלבת כוחות של תעשייה, רשויות, חברות דלקים וצרכני גז שונים. באמצעות ניהול הפסולת המתכלה החברה מספקת פתרונות שונים ובהתאמה לדרישת הלקוח, כמו לתעשיית דלק בצריכה מתונה, תיעול תצרוכת אנרגיית ביוגז, מערכות לייצור חשמל וחימום. הדגש ניתן על צמחיה המייצרת ביוגז וביודיזל והשימוש במשאבים מתכלים בתהליך יבש (לעומת שריפה).

-גינת מטבח

גידולים ורטיקליים, גידולים הידרופוניים, גידולים ביתיים- תעשייה שלמה שמתפתחת לשמחתנו בארץ ועושה שירות נפלא לחינוך צריכת מזון בצורה בריאה ואחראית יותר, כמו גם עידוד הגידול הביתי, ם בלב העיר. החידוש של החברה הזו הוא ייצור מקררים לגידולי ירוקים, פירות וירקות. ניתן להזמין מקררים בגדלים משתנים ובהתאמה ללקוח- ממטבח ביתי ועד למקררים של בתי מלון, מסעדות, שירותי הסעדה וחדרי אוכל. לעומת הגידולים ההידרופוניים, הצמחייה של החברה גדילה בשיטות אורגניות, כאשר רכישת השתילים דרך האתר מהווה רכישות חוזרות מקהל היעד והם מגיעים במעין קפסולות ייעודיות. המקרר נמכר במספר מודלים ומכיל את כל הנדרש להצלחת גידול הצמחיה- תאורה, טמפרטורה, השקיה והדשנה, וכולל אפשרות להתאמה אישית ומדפי עציצים ניתנים לשליפה. "פארם טו טייבל" זה כאן.


from: solarbench website

-ספסלים מחשמלים

אחד מאירועי השיא של הכנס היה דווקא בערב שלפני ערב הפתיחה. ערב סיור ברים ברחבי העיר, בו כל מי שנרשם לקחת חלק מקבל מספר קבוצה ונקודת מפגש לבר הראשון. אחד מחברי הקבוצה בה סיירתי היה בחור צנום בן 22, יזם של חברה נסחרת בינ"ל. כמו כל יזם מתחיל הסיפור שלו מתחיל במרתף של סבתא, שהלוותה לו כמה אלפי אירו. החברה השניה שהקים היא ספסלים סולאריים. הוא התחיל משני דגמים שהצליחו מאוד, והביאו לפיתוחם של שלל אפשרויות- הספסלים הם למעשה סולאריים, ומעבר להטענה למכשירים ניידים (כי מי מאיתנו לא חיפש שקע באמצע העיר...) הספסלים כיום מגיעים עם אפשרות לשלטי פרסום, הצללה ותאורה. יש גם חיבור לוייפיי באמצעות סריקת QR קוד. לטענת החברה, הספסלים בהחלט יכולים להתממשק למאגר המידע העירוני וגם לאתר מידע נוסף על תנאי מזג אוויר, זיהום, תנועה, תחבורה וכד'.


-התיירת

ייעוץ וניהול פרויקטים לתיירות ומלונאות. בין יתר תחומי ההתמחות של החברה ניתן למצוא פיתוח סביבתי ואחראי למניעת פגיעה באזורי טבע בהם מוקמים אותם יעדי תיירות, מיתוג ושיווק אסטרטגיים בהתאמה למיקום ולהיסטוריה של היעד, פיתוח קונספט אירוח בהתאם לשירות ולסוג המלון והטיולים, ועבודה לפי עקרונות שימור, הדגשת התרבות המקומית ועידוד שילוב הקהילה המקומית, והתחייבות לקיימות ושמירה על ערכי הטבע באתר התיירות. לא מדובר ברשת תיירות ונופש אלא כחברת ייעוץ למלונות, ולכן ההצלחה של המלון להיות מקיים וידידותי לסביבה תלויה ברצון שלו לקבל את המלצות החברה. בין השותפות המרכזיות של החברה עומד ארגון אונסקו.

-השתולים - Natufia

דמיינו שבמקום מגדל חסות מהמרכז, מגדל רוקט מהדרום ומגדל עירית מהצפון, כל חקלאי יגדל את הכל עבור היישובים הסמוכים אליו. מדובר במכולה שמבודדת את הירוקים השונים מהתנאים החיצוניים ומתאימה את דרישות הגידול לצרכיו- תאורה, לחות, טמפרטורה, נוזלים ודשן. באופן מודולרי ניתן לבחור את מספר המכולות שמשרתות כל מכולת. היתרונות של צורת הגידול היא כמובן החיסכון במקום, שכן מכולה אחת משתמשת בשטח הגידול שלה לכל גובהה וכך חוסכת בשטח חקלאי. יתרון נוסף הוא פשטות הגידול והפחתה במשאבי כוח אדם. הגידולים גדלים במהלך כל השנה ולא מוגבלים בתנאי מזג האוויר, ניתן להגדיל ולהקטין את החווה החקלאית לפי דרישה, ולסיום- שיטת הגידול חוסכת במים ומבטלת את הצורך בהדברה. דמיינו שבפעם הבאה שאתם נכנסים למחקת עשבי התיבול הטריים בסופר- במקום לבחור אותם משקית הניילון אתם בוחרים אותם מאדנית ששייכת לסופר וכל מה שנעשה כדי שאתם תרכשו צרור הוא להוציא אותה מהמחסן בו גדלה. זו חקלאות עירונית אמיתית.

from: Natufia website

סיום הכנס היה אירוע מכונן, ובו בפעם הראשונה זכיתי לשמוע ולראות את אל גור. נרגשת ומלאת השראה שמעתי את מוביל הזרם הסביבתי בארה"ב מדבר על כך שהשינוי אפשרי, הכרחי לדורות הבאים וכי הוא חייב להיעשות באופן מידי. חלק מהפתרונות ניתנים ליישום כבר היום, אם לא קודם לכן. האמת אמנם מטרידה, אבל לא בלתי ניתנת להפיכה. החברות שהצגתי כאן לא בשלבי פיתוח ולא עוסקות במחקר. הפתרונות שמציעות נבדקו, הוכחו וצלחו. הגיע הזמן שישראל תהפוך לאומת חדשנות בינ"ל גם עבור הסביבה.

39 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page